Zoeken

KMC-activiteiten onderbouw

In de brugklas

In de brugklas start je met multimedia en krijg je een workshop Animation-ish. Animatie kom je overal tegen: in films, apps, games, op internet en televisie en is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse beeldcultuur. Tijdens deze workshop leer je werken op een Apple MacBook en Wacom tekentableau en maak je kennis met het ontstaan van animatie en de verschillende vormen en stijlen. Daarna ga je zelf aan de slag en leer je je verhaal vertellen door je eigen tekeningen om te zetten in bewegend beeld.


Met een MacBook een een tekentablet wordt digitaal getekend. 


Zo ziet een tekening er dan uit.

In de tweede helft van het schooljaar komt er een kunstenaar in de klas die vertelt over zijn werk als kunstenaar. Aansluitend geeft hij een creatieve opdracht waar je zelf mee aan de slag gaat.

In klas 2

In laag 2 krijg je naast de vakken handvaardigheid, tekenen en muziek twee blokken een ‘KMC-blokuur’ op je rooster. Tijdens dit KMC-blokuur krijg je 9 weken lang 2 lessen drama en 9 weken lang 2 lessen multimedia. 

KMC multimedia


Tijdens het KMC-uur multimedia ontdek je hoe je afbeeldingen kunt veranderen in het beeldbewerkingsprogramma Photoshop en manipuleer en monteer je zelf filmbeelden afkomstig van reality-, reclame- of nieuwsfragmenten in iMovie op de MacBook tot een nieuwe betekenis ontstaat. Daarnaast leer je van alles over verschillende animatietechnieken, zoals cut-out en stop-motion animatie, computeranimatie en pixelation. Kortom, deze leuke en uitdagende opdrachten vragen het uiterste van je creativiteit!


Stapje voor stapje wordt een stop-motion gemaakt.


Stop-motion: van knippen naar een digitaal product.

Cultuurreporters! 


Cultuurreporters! is een tweejarig vakoverstijgend pilot-project tussen het vak multimedia, levensbeschouwing en mentorles en wordt dit jaar voortgezet door de leerlingen van klas 2M1. Tijdens dit project ben je bezig met non-fictie film: hoe vertel jij jouw verhaal? Je gaat door te filmen zelf op onderzoek uit, eerst dichtbij met jezelf, je familie en vrienden, daarna je buurt, je school... Je leert daarnaast om kritisch te kijken naar media, filmen, interviewen en monteren.

Ook ga je naar Amsterdam, waar je een workshop ‘jij en de Gouden Eeuw’ volgt en een rondleiding krijgt door het Rijksmuseum. Daarnaast maak je een rondvaart door de Amsterdamse grachten en ben jij de Engelse gids aan boord.

In 3 havo en 3 vwo


Naast de vakken muziek, tekenen en handvaardigheid krijg je in 3 havo/vwo 9 weken les in drama (3 havo/vwo) en 9 weken les in multimedia (3 havo). Het vwo krijgt een workshop multimedia aangeboden. Er komt een ‘Kunstenaar in de klas’ bij handvaardigheid. Het gaat om een meubelmaker/designer die vertelt over zijn vak en eigen werk laat zien.

KMC multimedia 


Tijdens het KMC-uur multimedia gaan leerlingen van 3 havo zich verdiepen in de wereld van documentaires. iDocu is een filmproject van 'De frisse blik' en IDFA met als thema ‘Identiteit’. Tijdens de lessen leer je kritisch kijken naar de kracht van beeldtaal in documentaires en ga je met de geleerde interviewtechnieken bij Nederlands zelf aan de slag als interviewer en filmer en maak je je eigen mini-documentaire. Op deze manier word je niet alleen opgeleid tot kritische consument, maar je wordt ook een actieve en creatieve producent. De docent begeleidt je in het maken van de montage. Het eindresultaat is een eigen filmportret over elkaars identiteit. Uit elke klas worden een aantal films genomineerd en de beste films worden vertoond op de website van De frisse blik en de KMC-iDocu website (www.kmc-idocu.nl).

In de week van de documentaires bezoek je in Hoofddorp het Mediafestival. 
Bij Nederlands komt er een dichter in de klas.