Zoeken

1B

Dag 1 - 3 oktober 2018

Na het verzamelen op school, vertrokken we rond half tien met de bus richting Zevenaar. De sfeer in de bus zat er al goed in. Er werd gezellig geklets, uno gespeeld en er werd een wedstrijdje steen-papier-schaar gespeeld met als inzet: snoep. De reis verliep soepeltjes en hoe verder we naar het oosten reden, hoe meer de zon ging schijnen.

Aangekomen bij Buitengoed de Panoven was de reactie van de leerlingen prachtig: ‘wauw, gaan we slapen in een museum?!’. Mevrouw van den Ende en meneer Plemp ontvingen de groep en leidden alle leerlingen naar het complex waar we de komende dagen zullen verblijven. Na het maken van een aantal belangrijke afspraken, ontdekten de leerlingen de omgeving. Er werd gevoetbald, in bomen geklommen en verstoppertje gespeeld. Na een actieve gymles op het grasveld, waren de leerlingen al goed actief bezig geweest.

Toen de leerlingen hoorden wat de pot schafte voor de lunch, verscheen op ieder gezicht een glimlach. Broodje knakworst!!

Het eerste echte spel voor de klassenstrijd vond die middag plaats rondom een meer. De leerlingen werden in vier groepen verdeeld: groep één onder leiding van mevrouw van Oort, groep twee onder leiding van meneer Koekebakker, groep drie onder leiding van mevrouw van der Kraats en groep vier onder leiding van mevrouw Westerbeek. Mevrouw van den Ende en meneer Plemp gingen rond bij de groepen en hielden het overzicht. Het doel van het spel: bij tien verschillende opdrachten van verschillende vakken zoveel mogelijk sleutels verdienen! De leerlingen werden getest op hun kwaliteiten: geduld was belangrijk bij de opdracht van techniek, goed kunnen onthouden was noodzakelijk bij de opdracht van Engels en bij aardrijkskunde was kennis over landen, steden en vlaggen nodig.

En toen… teruggekomen bij het complex was het dan eindelijk tijd voor… de kamerverdeling! Bed opmaken en even lekker keten terwijl het avondeten werd gemaakt.

De sleutels die ’s middags waren verdiend bij het meer, waren een belangrijk onderdeel voor het avondspel, het eindduel van de klassenstrijd: Fort Boyard! De sleutels werden samengevoegd per klas en konden worden ingezet bij moeilijke vragen. En die moeilijke vragen moesten ze zoeken. Buiten. In het donker. Met een zaklamp. Spannend! De leerlingen streden als gladiatoren voor de eer van hun klas.

En ja, ’s avonds bleef het nog lang onrustig op Buitengoed de Panoven…