Zoeken

Nieuws

Marokko

Bericht geplaatst op: 26-9-2017

Hallo allemaal, hier een update vanuit het warme Marokko van groep A!

Zondag 24 september
Vandaag verzamelden wij om 13:25 op Schiphol bij vertrekhal 1. Na ons allemaal gemeld te hebben en onze ouders een afscheidskus gegeven te hebben, zijn we gaan inchecken. Dit verliep allemaal soepeltjes. We mochten zelfs via een andere rij voordringen. Na de douane hebben we allemaal nog wat gegeten en zijn daarna het vliegtuig in gestapt. De vlucht duurde drie uur en drie kwartier. Het was een erg prettige vlucht zonder turbulentie.
Toen we uit het vliegtuig stapten, kregen we een enorme hittegolf over ons heen. Het was very hot. De mensen van de douane hadden er erg veel zin in, dus alles duurde lekker lang. We hadden wel even stress, want iemand was zijn paspoort kwijt, maar alles is goed gekomen. Bij de busjes aangekomen, kregen we meteen een fles water. Hierna zijn we richting het hotel gegaan.
Nadat we ons gesetteld hadden, zijn we richting het Djema el Fna plein gegaan. Daar hebben we met onze groepjes rondgelopen en een frisje gedronken op het dakterras van hotel La France. Na een bijzondere eerste indruk zijn we terug naar het hotel gelopen. Om half 12 moest het op de kamers stil zijn, maar dat deden we lekker niet.

Maandag 25 september
Om 07:15 werden we verwacht bij de pinautomaten om dirhams te pinnen. Een aantal pinautomaten was leeg, dus er was weer even stress, maar gelukkig werd er niks afgeschreven en konden we bij een andere pinautomaat wel geld opnemen.
Na ons eerste Marokkaans ontbijtje, begonnen we aan onze laaaange busreis. Uiteindelijk hebben we van 09:00 tot 19:30 in de bus gezeten met onderweg wat tussenstops. We zijn onderweg gestopt bij een uitzichtpunt waar speciale natuurlijke  oliën werden gemaakt. De volgende stop was de lunch. Deze was in het hotel waar we donderdag gaan slapen. We hebben heel erg lekker gegeten en de manier waarop het geserveerd werd, verraste ons positief. Na de lunch hebben we nog een wandeling gemaakt in een dorpje, genaamd Ait Ben Haddou, waar veel films zijn opgenomen. De huizen zijn hier gemaakt van bamboe, stro en leem. Het was erg warm dus de wandeling was best zwaar. Ook heeft meneer van Dijk stiekem een cadeautje voor Annemijn gekocht, want die is morgen jarig. Oververhit zijn we weer in de bus gestapt en hebben we onze reis vervolgd. Voor een aantal was het erg lastig om te begrijpen dat ramen open en de airco aan niet werkt, hier koelden wij dus niet erg van af… Ook was de busrit voor sommige niet heel prettig. Ze werden er letterlijk ‘kotsmisselijk’ van. In de bus werd veel muziek geluisterd en lekker meegeblèrd. Om half acht kwamen we in het hotel aan en mochten we eindelijk ***puhhh. Om acht uur gingen we heerlijk eten. Na het eten hadden we wat vrije tijd, waarin sommige gingen weerwolven, andere gingen sterrenkijken en weer een ander groepje ging ezelen. Diegene die de ezel is, moet morgen een extra waterfles bij zich dragen tijdens een lange wandeling door de Dadeskloof. Iedereen was erg gezellig met elkaar aan het praten aangezien de wifi het niet deed. Om 11 uur moesten we allemaal in onze kamer zijn en om half 12 moesten we ‘doen alsof’ we sliepen.

Morgen zal een ander groepje het dag verslag aan jullie vertellen.

Groetjesssssss van groep A #***PUHHH
Pepijn, Luc, Willem, Giulia, Shanna, Hein, Joëlle, Merel, Amber, Eva, Shanon, meneer Van Dijk

Dinsdag 26 september

We zaten in hetzelfde hotel. Het ontbijt was om half acht met heerlijke Marokkaanse pannenkoeken. Om negen uur stapten we in de bus naar de Monkey Fingers. Toen we aankwamen, volgden we een pad naar beneden en in plaats van op het pad te lopen, gingen we de plantages door. Het pad in de bosjes was heel modderig, dus de witte schoenen waren niet meer wit. Op een gegeven moment waren niet meer bij de rivier, maar waren we bij de kloof aangekomen en begon het eerste klimmen en klauteren. Enkele mensen hadden last van hoogtevrees of claustrofobie. Na lang lopen door de kloof klommen we er uit en toen hadden we een prachtig zicht op de Monkey Fingers. Na lang lopen over de bergen kwamen we aan bij een gastvrij nomaden gezin met 300 geiten, drie kleine jongens en een grotere dochter van 16, die in de bergen was met de geiten We waren welkom om in hun huis, wat meer een grot was, te kijken waar ze een anderhalve week geleden waren aangekomen om te overwinteren. We kregen hele sterke thee aangeboden en ze hadden speciaal voor ons brood gebakken, ondanks dat het gezin weinig bezittingen had. Sommige mensen gingen de nomaden interviewen voor hun profielwerkstuk. Na het maken van een groepsfoto gingen we weer terug naar de busjes, alleen gingen we boven langs in plaats van door de kloof. Dit was een stuk sneller als we niet hoefde te wachten op de achterste groep. Rond drie uur kwamen we bij het hotel terug en gingen we lunchen. Na de lunch besloten we te gaan zwemmen in het riviertje. Er was een schorpioen gespot en er werd gillend weg gerend. Na nog een eind lopen vonden we eindelijk een stukje diep genoeg om te kunnen zwemmen. Het water was wel koud. Ook hielp niet mee dat de zon niet scheen. Voor het avondeten gingen we nog met de busjes vijf minuten omhoog om van het uitzicht te genieten en ook hier hebben we een groepsfoto gemaakt. Veel mensen hebben nog eten ingeslagen voor de rest van de reis. Om acht uur gingen we eten en werd er een verjaardag gevierd. Na het eten werd er muziek gemaakt en gedanst. Ook was er een poging gedaan tot het afbranden van het hotel… Gelukkig was er iemand to the rescue en zag op tijd dat er een servetje op een kaars was gewaaid.

Ook deze avond moesten we “op tijd slapen”, maar de macarena werd nog tot half 1 ’s nachts enthousiast gedanst in kamer 12.

Woensdag 27 september

De dag begon goed. We mochten lekker uitslapen en hoefden pas om half 9 aan de ontbijttafel tezitten. Koffers inpakken en de bus in!

Na ongeveer anderhalf uur kwamen we in de Todra kloof aan. Aangezien heel veel mensen moesten plassen, gingen we met een hele groep naar het toilet. Hier werden we flink afgezet door de hotel eigenaar die veel geld vroeg voor een toiletbezoekje. Gelukkig heeft onze geweldige gids Mo ons uit de brand geholpen. Hierna gingen we weer het busje in om vervolgens weer anderhalf uur te rijden naar de lunch. Heel veel mensen waren de Marokkaanse hap zat en bestelden spaghetti. Tijdens het eten werden er een paar mensen flink lastig gevallen door zwerfkatten.

We hebben de Dadeskloof verlaten en gingen via de Todrakloof naar onze eindbestemming Merzouga. Na weer een lange busrit van drie uur kwamen we in ons hotel in het plaatsje Merzouga aan. Enkele minuten later lagen alweer de eerste mensen in het zwembad.

Ingepakt en wel klommen we de dromedaris op en liepen we ruim een halfuur door het mooie glooiende zandlandschap van de Sahara. Helaas was het echte sahara gevoel er niet, want het had geregend. Toen we gesetteld waren in het tentenkamp, renden we de steile zandduin op om te kijken wie er als eerste boven was… Dit was zwaarder dan verwacht. Bovenaan de heuvel zagen we hoe hoog en hoe ver we hadden geklommen en waren we toch wel heel erg trots op onze “overwinning”.

Eenmaal boven bedachten we pas dat het handiger was om ski’s en snowboards de eerste keer ook mee te nemen. Oftewel er sprongen er weer een paar naar beneden in Kangoeroe stijl. Zelfs de docenten waagden ook een poging op een snowboard. Na al die lol kregen we grote honger en

schoven we aan tafel waar de tajine al klaarstond. Een paar bleven na het eten beneden voor een cursus djembé en de andere beklommen de zandheuvel voor de derde keer om de sterren te bekijken. Helaas was het bewolkt en hebben we maar een paar sterren kunnen zien. De tijd ging snel voorbij en om half twaalf moesten we alweer stilletjes in bed liggen.

Groep B: Wouter, Matthijs, Marnix, Jeanine, Nikki, Thom, Tobias, Gulnas, Kunsha, Daan, Lyam en mevrouw van Son

Donderdag 28 september 2017

De wekker ging rond 6:00 uur. Toen begonnen we nogmaals aan de zware toch de zandduin op. Met als doel de zonsopgang te bekijken. Het was heel gezellig om met z’n allen naar boven te klimmen. Jammer genoeg was de zon niet te zien door de bewolking. Na de race naar beneden vervolgde wij onze reis op de dromedarissen terug naar het hotel. Toen we aankwamen in het hotel ging iedereen douchen volgens een strak douche schema. Om 9:00 uur vertrokken we weer met de busjes naar een stadje, met een veemarkt, Risanni. Al snel waren er mensen die onze gids wilde zijn. Dus ze stalkten onze een beetje. Maar we hebben ze weten af te schudden. We kwamen op de veemarkt en daar waren allemaal schapen vastgebonden aan hun poten. Die schapen waren te koop voor €25. Het was heel zielig om te zien hoe de mensen met die dieren omgingen. Vervolgens zijn we weer de busjes in gegaan en reden we in 10 minuten naar een fossiele museum, met hele oude fossielen van meer dan 400 miljoen jaar oud. Na het museum zijn we onze eigen fossielen gaan zoeken in de Atlas-Atlas onder leiding van een lokale gids. Er zijn veel mooie vondsten gedaan. Vervolgens zijn we gaan lunchen en hebben we onze tocht vervolgd voor vier uur. Rond 19:00 uur kwamen we aan in het hotel in Ait Benhaddou. Na het heerlijke avondeten hadden we een avond voor onszelf, sommige gingen spelletjes spelen en andere gingen nog even zwemmen. Om 23:00 uur ging het licht weer uit.

Vrijdag 29 september 2017

Na het ontbijt gingen we om 8:00 uur weer de bus in voor een reis van vier uur. Maar voordat we vertrokken was er nog één probleempje, de sleutel van de kamer van ... was weg. Maar uiteindelijk is hij gevonden hoor!

Dus om 8:30 vertrokken de busjes eindelijk. Rond 13:30 kwamen we weer aan in Marrakesh en hadden we een vrije middag, tijd om te shoppen dus! In groepjes van minimaal vier zijn we op pad gegaan. Iedereen heeft allerlei souvenirs gekocht en natuurlijk flink afgedongen. In de avond zijn we lekker gaan barbecuen op het plein.

Morgen gaan we alweer met het vliegtuig naar huis. We hebben onwijs veel geleerd over Marokko en veel met elkaar beleefd. Het was een reis om nooit te vergeten.

Yallah yallah!

Team C,

Gaby, Tarra, Marike, Nienke, Annemijn, Milou, Lisanne, Stephan, Kevin, Lars, Leonie Holterman