Examenreis 5H en 6V – Londen

9 min

Londenreis dag 5
Niet gelijk kijken, maar er zitten hele leuke kinderen in de bus!
We zijn nu ergens in België, zometeen eten we samen ons laatste avondmaal. Het was een erg gezellige week samen! In Londen is natuurlijk genoeg te beleven, en met deze groep was dat zeker een feestje. Vanochtend hebben we de kamers weer in de oorspronkelijke staat hersteld. Maar ook dat was een eitje. Met zicht op de Big Ben (nou, de Elisabeth Tower eigenlijk) en de London Eye stapten we op de boot die ons via de Thames de stad nog een keer aan ons voorbij liet trekken. Het was er ook nog eens uitstekend weer voor. Met het begeleidend commentaar van een van de medewerkers was het helemaal af.
Eenmaal aangekomen in Greenwich (fase een van het afscheid: nog wel Engeland, maar wijds, groen en rustig) lekkere lunch gekocht en die in het park samen opgegeten. Een groepsfoto met de skyline van Londen als decor nog (say mango lassiiiiiiieeeee) markeerde het einde van de trip. Om de hoek stond chauffeur Robert zoals altijd klaar en zo zoefden we richting de treintunnel en dus richting Frankrijk. De laatste deuntjes van de dj’s, een ontboezeming hier en daar en dan is het zometeen tijd om in Hoofddorp echt afscheid te nemen. Maandag weer business as usual. Of is niet alles meer hetzelfde na zo’n gezellige week? Slaap lekker allemaal!

Londenreis dag 4

Vandaag waren we de hele dag gewoon in Londen. Het voelt al helemaal als onze stad, en of we hier al veel langer zitten. Opnieuw een gezellig ontbijt, want deze keer konden we zingen voor twee jarigen! En dat verdiende natuurlijk een gezellige geel/roze unicorntaart, als heerlijk toetje na wat toast, bacon en eggs. Hoe Brits!

Na het ontbijt weer de metro, deze keer via station Paddington naar het science museum. Een gigantisch museum met zo ongeveer talloze afdelingen. De leerlingen werden dus een beetje gestuurd om in ieder geval te beginnen op een interessante afdeling, voordat ze ieder hun eigen weg gingen. Deel 2 van het bezoek was een gesprek met een van de technische medewerkers van het museum, die volop vertelde over zijn baan, zijn schoolcarrière, zijn toekomstdromen en wat al niet meer. Dat wiskunde als scholier niet per se fantastisch is, daar kon hij zich wel in verplaatsen. Had hij zelf ook, maar na zijn schooltijd zag hij er opeens de waarde van in en vond hij het opeens het mooiste vak. Er is dus nog hoop voor ze. De decanen zouden trots zijn op ons! En de wiskundedocent leefde ook helemaal op, vanzelfsprekend.

Het middagprogramma was voor de leerlingen vrij in te vullen. We voelen ons hier al helemaal thuis. De stad ligt aan onze voeten! Dus dat werd natuurlijk typisch Brits… Winkelen. Tsja, we hadden nog zo ons best gedaan. Maar eerlijk is eerlijk, ze hadden een plan. Het waren winkels die je alleen hier vindt. Ze hebben dus wel echt hun best gedaan om het meeste uit de stad te halen en dus uit deze trip.

Na de vrije middag verzamelden we bij de afgesproken plek. Het moet gezegd: we hebben een stel goed opgevoede lui mee. Stipt op tijd, opstaan voor oudere passagiers in de metro, helpen een koffer tillen of een kinderwagen. Deze keer liep het helaas anders. Een defect metrostel betekende dat twee groepjes nog een eind moesten lopen en niet meer op tijd konden komen. Het was daardoor een beetje chaotisch, aan het begin van de verrassing. Maar uiteindelijk kon iedereen aansluiten, om te horen over het verhaal van Jack the Ripper!

Op onze laatste benen terug naar de metro, om de week gezellig af te sluiten bij de pub. Met een frisje dan wel, en de complimenten van een andere bezoeker. Een schoolreisje dat eindigt bij de pub, dat moet wel een goed schoolreisje zijn!

Morgen is onze laatste dag aan deze kant van Het Kanaal. We zwaaien morgen nog een laatste keer naar het hotel, gooien onze spullen in de bus en varen daarna op de Thames naar Greenwich. Een relaxte en leuke manier om de stad te verlaten. Hopelijk is het dan lekker weer in het park en kunnen we nog even uitrazen in het park, voordat we de bus instappen om naar huis te gaan!

Londenreis dag 3

Het begon gelijk gezellig vandaag, met verjaardagsgezang dat – moet gezegd worden – nóg beter klonk dan het meezingen in de bus. Nog bedankt! Vandaag zaten we iets vroeger aan het ontbijt, omdat we een programma buiten Londen hadden. Een stukje rijden dus. Dat Shrek vandaag een stomme film was mocht de pret niet drukken, want opnieuw stelden de dj’s achter in de bus niet teleur met lekkere deuntjes waarmee de tijd voorbij vloog.

De eerste stop was Bletchley Park. Een nu wat onopvallend gebeuren dat toch een zeer grote rol speelde in de Tweede Wereldoorlog. De codes van de Duitsers werden daar in het diepste geheim gekraakt. The geese that laid the golden eggs, and never cackled zei Winston Churchill over de vrouwen en mannen van Bletchley Park. Tegenwoordig een muf gebeuren, maar zeg maar 80 jaar geleden een spannende en doorslaggevende doorbraak in de oorlog.

Na Bletchley Park reden we nog een stukje door naar Cambridge. We mochten even binnenkijken bij Gonville & Caius College. Cambridge staat natuurlijk vooral bekend om de topuniversiteit. Het hoogtepunt van Cambridge was toch wel toen een deel van de groep de handen uit de mouwen mocht steken tijdens punting. Een superleuke manier om Cambridge te zien vanaf de rivier de Cam. Hier bleken Aalsmeerse skills op het water zeker van waarde. De rest van de boten hadden een iets minder rechte koers over de rivier. Al dan niet met aanvaringen tot gevolg. Maar iedereen kwam droog terug en natuurlijk met een ervaring rijker.

We sloten ons bezoek aan Cambridge af met een diner in de pub, waar in de jaren 50 en 60 door wetenschappers de puzzelstukjes werden gelegd die uiteindelijk leidden tot de ontdekking van de structuur van DNA. Twee (mannelijke) wetenschappers wonnen daarmee een Nobelprijs, de vrouw wiens werk essentieel was nog niet. Dat was Rosalynd Parker. Wie weet wordt dat nog rechtgezet! Bijna iedereen koos in de pub voor een traditionele pie, maar of dat een kwestie van onderdompelen in cultuur was of een frisse angst voor salades en curry laten we even in het midden.

Morgen staan het Science Museum en een vrije middag op het programma. En het avondprogramma? Verrassing! Sleep well everybody!

Londenreis dag 2

Na een voortreffelijke nacht, met door de lange reis goed slapende leerlingen en docenten zaten wij vanochtend rond 8 uur aan het traditionele English Breakfast. Vandaag was het programma boordevol leuke dingen. Als eerste was er de kennismaking met het Londense metrosysteem. Zo stonden we binnen no time in hartje Londen. Daar zagen we luxe winkels, pronkstukken van historische overwinningen, het centrum van de ‘macht’ (de regering en het koninklijke gedoe) en nog veel meer! Allemaal kenmerkend voor Londen en zo met een heerlijk nazomerzonnetje zeker geen straf. Met lunch in de tas op naar Buckingham Palace, en daarna lekker geluncht in het park ernaast.

Na de lunch gingen we op pad naar het Natural History Museum. De juiste metro vinden was inmiddels een peulenschil en zo stonden we in een flits onder het reusachtige skelet van de blauwe vinvis. Hoogtepunt van het bezoek was een kijkje achter de schermen, bij de ‘spirit collection’. Spirit slaat in dit geval op de dieren op sterk water (alcohol of formaldehyde), waar het museum een grote collectie van heeft. Slechts een klein deel van die collectie staat in het museum, de rest zie je normaalgesproken niet. Maar wij hadden dus vandaag dat voorrecht. Gids Becca vertelde honderduit en de leerlingen waren zeer onder de indruk. ‘Dit was echt leuk!’ vertelden leerlingen die een half uur daarvoor nog veel aansporing nodig hadden om op te staan, met de stappenteller al ruim over de 10.000. En dat was het ook. Van de oude collectie van Darwin, tot nieuwe vondsten en ook toevallige vondsten die veel leren over de dierenwereld. We keken onze ogen uit.

De London Eye van gisteren hadden we ook nog tegoed. Het zicht was fenomenaal! We konden verder kijken dan eerdere jaren en genoten daarvan. Helemaal met een kenner aan boord, die binnen de kortste keren alle voetbalstadia – klein en groot – kon aanwijzen.

Door naar een welverdiend maaltje bij de Italiaan, dat iedereen goed smaakte. Met volle buiken en uitgeruste benen gingen we terug naar de Thames waar de bus ons opwachtte voor een tourtje door de stad. Nóg meer weetjes over de stad, maar die grote hoeveelheid wetenswaardigheden past natuurlijk ook bij zo’n geweldig grote stad. Met de stappenteller inmiddels rond de 20.000 landen we weer in het hotel. In de meeste kamers was het snel stil. Morgen staan Bletchley Park en Cambridge op het programma. Vroeg uit de veren. Slaap lekker allemaal!

Londenreis dag 1

Je moest er vroeg bij zijn voor deze reis naar Londen. Om half 5 vanaf Kaj Munk vertrekken. Maar, dat is alvast een goed begin, alle leerlingen waren er ruim voor die tijd! Een soepele rit naar Calais volgde, met gezellige deuntjes vanaf de achterbank. De sfeer zat er gelijk goed in!

Doordat we om half 5 al vertrokken waren, was er in Calais meer dan genoeg tijd om nog even van het zonnetje te genieten. Jammer alleen, dat er verwarring was over de juiste pier. Even terug naar het begin dus. Het leidde tot een klein maar duur foutje van de chauffeur. De verkeerde afslag, terug naar Frankrijk, kostte ons een extra ronde door de douane. Nu waren we dus niet meer ruim op tijd, maar te laat voor onze boot. Een zo staken we pas twee uur later dan gepland het Kanaal over. Het zonnetje was er niet minder door, de kliffen van Dover staken prachtig af tegen lucht en zee. En het belangrijkst misschien nog wel, de groep had het prima naar de zin.

Aan ‘de overkant’ was het tijd voor een cultfilm met onder andere George Clooney in de hoofdrol. Voorin de bus werd volop genoten, achterin werd gedut. Nou ja, ze hebben nog niet allemaal zo’n verfijnde smaak misschien.

Na aankomst in het hotel was het tijd om de stad in te trekken. Een mooie route door Hyde Park, met knaagdieren die niks bakten van ‘soscastoa’, via de dure ambassadewijk met prachtige huizen en glimmende bolides en ten slotte langs de herensociëteiten tot aan het Indiase restaurant waar een heerlijk gevarieerd maal op ons wachtte. Zelfs sceptici waren overtuigd! Terug via een dansshow met onze eigen Jort in een geïmproviseerde gast-/glansrol nu weer aangekomen in het hotel. Een enerverende eerste dag dus. Hopelijk de rest van de week iets minder geïmproviseer.