Campagne YouChoose 2 mavo

2 min

De campagne YouChoose is gericht op jongeren van 12 tot 23 jaar, ouders en scholen. Dit is een informatieve en preventieve bewustwordingscampagne georganiseerd vanuit de gemeente Haarlemmermeer. Dit jaar hebben we gekozen om met het thema ‘drugscriminaliteit’ aan de slag te gaan.  

Tijdens de campagne komt het Mobiel Media Lab, een grote vrachtwagen die de politie inzet in buurten, wijken en scholen, om zo beter te interacteren met inwoners. Hier meer informatie: www.youchoose.nl/haarlemmermeer.

Dit jaar zijn we aan de slag gegaan met 4 onderdelen:

VR-Bril – deal or no deal

In het lab krijgen leerlingen middels een Virtual Reality (VR) diverse keuzes voorgelegd met betrekking tot drugscriminaliteit en afhankelijk van de gemaakte keuze komt de leerling in de volgende scène. Na het bekijken van deze VR gaan de jongerenwerkers van Meerwaarde in gesprek met de leerlingen over de gemaakte keuzes.  

Verhoorkamer

De politie bootst een verhoorsituatie na in een tent met doek met afbeelding van een cel. Zij houden jongeren aan en tijdens het fouilleren worden drugs en benodigdheden voor dealen aangetroffen. Vervolgens gaan zij de jongere verhoren. De rest van de klas mag hierin meedenken. Doel van de verhoorkamer is om bewustwording te creëren over de gevolgen van drugs dealen.   

Handhaving Quiz

De straatcoaches organiseren een quiz over allerlei veiligheidsthema’s. Hierbij geven zij uitleg over wat wel en niet mag en waarom dat zo is. 

HALT

Leerlingen krijgen via een interactieve opzet (stellingen, opdrachten, film) inzicht in risico’s van ondermijnende drugscriminaliteit en handvatten die hun sociale weerbaarheid versterkt.  

Al met al een leerzame dag vol met interessante activiteiten!